dissabte, 22 d’octubre del 2011

La composició del text

El divendres 21 d'Octubre vam començar d'una forma bastant diferent la classe. La Rosa  Soler ens va comentar que si nosaltres ens havíem d'aprendre un poema de memòria, el més lògic era que ella també ho fes. Així que ens va recitar un poema: 

 " A l'atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona, de classe baixa i nació oprimida.
   I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel"


                                                                                                                    Maria Mercè i Marçal. 


A tot això, també ens va dir que la primera feina es memoritzar, però que quan els nostres llavis recitin el poema fent tasques quotidianes, com ara fregar plats, rentar-nos les dents, etc.. és quan de veritat portarem el poema dins nostre. A continuació, amb tota la classe vam recitar un petit travallengües: 

" Una gallina xica, tica, camacurta i ballarica, va tenir sis fills xics, tics, mics, camacurts i ballarics. Si la gallina no hagués estat xica, tica, mica, camacurta i ballarica, els seus fills no haurien estat xics, tics, mics, camacurts i ballarics"



Després vam visualitzar un tros d'un programa del canal 33 dedicat al poeta Miquel Martí i Pol.
Aquest vídeo ens ha permès diferenciar tres tipus diferents de recitar un text: 
  1. Recitació teatral
  2. Recitació d'un text des del cor i dir-ho de memòria
  3. Lectura en veu alta 
Una de les coses que hem comentat és que els famosos que sortien al vídeo tots recitaven a poc a poc, amb paciència..

Cal afegir que la lectura en veu alta és una lectura pels altres. Qui llegeix el text és qui ens fa la feina. La feina de l' escoltador és escoltar, i això vol dir entendre, i , entendre vol dir reproduir una imatge.
En el moment de fer una lectura en veu alta cal marcar els signes de puntuació. Per exemple, quan ens trobem una coma en un text cal comptar per dintre 3 segons, en canvi amb el punt cal estar-s'hi 5 segons. Aquestes són les pauses correctes que s'haurien de fer a nivell tècnic. Aquestes pauses ens poden sobtar, perquè estem molt mal acostumats/viciats a saltar-nos els signes de puntuació. I són importantíssims perquè ajuden al escoltador a entendre millor el que el lector està llegint.

A més a més de tot això, també ens ha donat temps de treballar la composició del text:

PLANIFICAR: reflexionar
          1.1- Anàlisis de la situació comunicativa: a qui? que? per què? com?
          1.2- Recollida d'informació
          1.3- Selecció i ordenació de la informació

REDACTAR: transformar les idees a text oral/escrit, tenint en compte l'estructura del text. El paràgraf és el contenidor del que recollirem una sola idea principal.

REVISAR: és aconsellable revisar-ho dues vegades. Cada cop en una cosa diferent: en la forma i el contingut. De la forma revisarem la competència lingüística i del contingut la coherència, l'estil..


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada